Orde scheppen in je gezamenlijke administratie

Wanneer je gaat samenwonen, zul je ook overstappen op een gezamenlijke administratie. Maar welke informatie deel je en wat wordt aan elkaar gekoppeld? Met onderstaande informatie maak je duidelijke afspraken!

Waarom een gezamenlijke administratie?

Als je gaat samenwonen en samen financiële verplichtingen aangaat, is het belangrijk dat je daar beiden verantwoordelijkheid voor draagt. De vele rekeningen, bonnetjes, brieven en online berichten die naar twee verschillende e-mailadressen worden gestuurd zorgen er al snel voor dat je het overzicht verliest. Daarom kan het nuttig zijn om voor (sommige) financiële zaken een gezamenlijke administratie te hanteren en orde te scheppen!

Wat komt er kijken bij een gezamenlijke administratie

Het is belangrijk om allereerst te bepalen wat gezamenlijk is en wat persoonlijk. Samenwonen is bijvoorbeeld gezamenlijk en daarvoor moet een kostenverdeling worden gemaakt. Staan de contracten op naam van de een of van beiden? En hoe zit het met ziektekosten en een telefoonabonnement? Bepaal voor deze zaken wie financieel verantwoordelijk is en wie wat betaald. Let op: sommige kosten zijn verplicht individueel: denk aan een loonstrookje, DigiD of de berichten via Mijn Overheid. Bespreek beiden waar je privacy in wilt houden en waarin niet.

Een gezamenlijke bankrekening afsluiten voor een gezamenlijke administratie?

In veel gevallen is het aan te raden om een gezamenlijke bankrekening te openen. Met deze rekening kun je dan boodschappen doen, vaste lasten en verzekeringen betalen en andere huishoudelijke uitgaven. Door beiden hetzelfde bedrag te storten is het gemakkelijk bij te houden of het eerlijk verloopt. Gebruik maken van een automatische incasso is hierbij wel zo handig, zo zie je geen rekeningen over het hoofd. Zorg dat beiden toegangscodes hebben voor internetbankieren en direct het saldo van de rekening kunnen checken. Tip: je kunt ook een spaarrekening afsluiten om gezamenlijke te sparen voor bepaalde (eenmalige) huishoudelijke uitgaven, zoals een nieuwe wasmachine bijvoorbeeld.

Het bewaren van wachtwoorden en belangrijke papieren bij een gezamenlijke administratie

Het is natuurlijk belangrijk om goede afspraken te maken of het bewaren van (digitale) post en de wachtwoorden die jullie hanteren. Maak bijvoorbeeld een beveiligd bestandje aan waarin je de gezamenlijke wachtwoorden bewaard, of gebruik een online wachtwoordenklus. Maak ook een speciale plek in huis waar je rekeningen en brieven sorteert en bewaard. Betaal rekeningen direct en dien declaraties in.

Een gezamenlijke administratie en een jaarbegroting

Om te voorkomen dat je teveel betaald of dingen over het hoofd ziet, is het verstandig om eens per jaar samen te kijken naar jullie financiële situatie en welke keuzes jullie willen maken. Een jaarbegroting kan daarbij helpen. Zet de inkomsten en uitgaven onder elkaar en maak keuzes op basis van die gegevens. Zijn alle toeslagen waar jullie recht op hebben aangevraagd, kunnen jullie ergens een belastingvoordeel uit halen of moet er bezuinigd worden? Rond de tijd van de belastingaangifte (van maart tot mei) is een perfecte tijd om hier eens voor te gaan zitten.

Heb jij met jouw partner een administratie en waar lopen jullie tegenaan?